Nutriția = Alimentație = Hrană


Organismul uman este heterotrof, adică, nu are posibilitatea de a încorpora direct energia radiantă.

Alimentele furnizează energie. Această valoare energetică se numește calorie.

Elementele calorigene sunt:

        • hidrații de carbon = carbohidrați = glucide
        • proteinele
        • lipidele = grăsimi
        • alcoolul

Energia se eliberează prin metabolismul alimentelor.

Apa este esențială pentru supraviețuire.

Organismul uman conține 50-70 % apă, în funcție de grăsimea acumulată (dacă cantitatea de grăsime este mai mare, atunci cantitatea de apă conținută este mai mică).

O alimentație echilibrată este aceea care cuprinde toate grupele alimentare.

Imaginea de mai jos este sugestivă.

        • Verde: legume și fructe
        • Galben: Cereale (pâine, orez, cartofi, paste făinoase etc)
        • Albastru: Lapte și produse lactate
        • Roz: Carne, pește, ouă, leguminoase, nuci și semințe
        • Mov: Dulciuri, băuturi carbogazoase dulci, produse de patiserie (produse bogate în grăsimi și/sau zahăr)

Această farfurie indică atât cantitatea, cât și frecvența cu care trebuie consumate grupele alimentare. 

Grupa alimentară reprezentată de culoarea mov este amintită nu pentru că avem nevoie să consumăm aceste produse, ci pentru că ele sunt consumate în continuare, deși efectele lor nocive sunt cunoscute (în plus, conțin așa numitele „calorii goale”). 

Cantitatea de apă care trebuie consumată este de minim 8 pahare pe zi.

Activitatea fizică este importantă pentru menținerea sănătății și stării de bine, așa că recomand minim 40 de minute de activitate fizică pe zi (plimbare, mers alert, alergat, mers pe bicicletă, înot etc).


Așadar, nutriți-vă bine!


Dietetician - Nutriționist

Ioana Țințișan