Intrăm cu pași repezi în luna decembrie. Copiii sunt cei mai bucuroși, dar nu numai.

Ieri, centrul orașului a fost împodobit cu luminițele de iarnă, iar bradul așteaptă răbdător să fie îmbrăcat cu „veșminte” alese. Dar, aseară, am văzut centrul orașului luminând și m-am umplut de bucurie ca un copil inocent! Ce senzație!

Lista de bucurii poate continua... va veni zăpada care va smulge multe zâmbete de pe fețele noastre; apoi cadourile mult așteptate (și de „copiii” mai mari), colindele, cozonacii îmbietori, merele coapte cu scorțișoară... (și mă opresc că încep să mă înec cu propria salivă).

Lăsând acestea la o parte, afară va fi frig (astăzi este un soare minunat) și va trebui să facem față valurilor de răceală și gripă.

Vă sugerez să beți lichide călduțe, să vă hidratați corespunzător, să aveți o alimentație adaptată necesarului dvs. caloric și să vă îmbrăcați adecvat sezonului (ne mai joacă feste vremea - atunci e pericolul la nivel maxim).



Să nu uităm de fructele proaspete, legumele în stare crudă, sucurile de fructe proaspăt stoarse, mierea pe care o putem servi sub diferite forme. 

În imaginea de mai sus avem miere polifloră și un borcan cu fructe de pădure congelate: merișoare, afine, mure (se poate folosi și cătină).

Turnați miere peste aceste fructe, iar într-un alt borcan puneți nuci, alune, migdale, semințe crude, decojite peste care să turnați miere.



Luați în fiecare zi câte o linguriță de fructe scăldate-n miere, iar pentru copilași puteți să le puneți alături de nucă (alune) peste cerealele integrale sau în iaurt simplu pentru întărirea imunității. O să le placă, mai ales că sunt dulci.

Mai jos este un tabel cu analiza nutrițională, a micronutrienților (am selecționat) ce se găsesc în miere, afine, mure și merișoare. 

 per 100 g Miere Mure congelată Afine congelate Merișoare
 Valoare energetică (kcal) 304 82,21  86,59  87,13 
 Apă (g) 17,1 64  51  46 
 Fibre alimentare (g) 0,2 5  2,7  4,6 
 Ca (mg) 6 29 8 8
 Fe (mg) 0,42 0,8 0,18 0,25
 Mg (mg) 2 22 5 6
 P (mg) 4 30 11 13
 K (mg) 52 140 54 85
 Na (mg) 4 1 1 2
 Zn (mg) 0,22 0,25 0,07 0,1
 Cu (mg) 0,036 0,12 0,033 0,061
 Mn (mg) 0,08 1,223 0,147 0,36
 Se (mcg) 0,8 0,4 0,1 0,1
 F (mcg) 7 - - -
 Vitamina C (mg) 0,5 3,1 2,5 13,3
 Tiamina (mg) - 0,029 0,032 0,012
 Riboflavina (mg) 0,38 0,046 0,037 0,02
 Niacina (mg) 0,121 1,207 0,52 0,101
 Acid pantotenic (mg) 0,068 0,151 0,125 0,295
 Vitamina B6 (mg) 0,0124 0,061 0,059 0,057
 Folați (mcg) 2 34 7 1
 Colina (mg) 2,2 8,5 5,1 5,5
 Betaină (mg) 1,7 - - 0,2
 Vitamina A (UI) - 114 46 60
 Vitamina E (mg) - 1,17 0,48 1,2
 Vitamina K (mcg) - 19,8 16,4 5,1
 ß-caroten (mcg) - 68 28 36
 Luteină și zeaxantină (mcg) - 118 68 91

Ar fi bine să luăm zilnic și câte 2 lingurițe de polen (1-0-1), una dimineața pe stomacul gol și cealaltă seara, înainte de culcare. Să nu  consumăm nimic înainte și după ce luăm polenul măcar 20 de minute.

Să nu uităm că această „rețetă” vă menține tinerețea datorită mineralelor, vitaminelor și antioxidanților pe care îi conține.



Multă sănătate!

Dietetician - Nutriționist

Ioana Țințișan